BRICK
BRADFORD |
Autors:
William Ritt (guions) i Clarence Gray (dibuixos) |
Lloc
i data
d'aparició: Estats Units, 21 d'agost del 1933. Tires de la
Central Press Association |
|
|
Les
aventures de Brick Bradford narrades a les strips diàries són
molt diferents a les que, a partir de l'any 1934, foren publicades a les
planxes dominicals produïdes pel King feature Syndicate. No només
per el caràcter i el gènere d'hitòries sino, fins
i tot, perque els comparses d'una i altra no tenen rés a veure.
L'escenari de les tires diàries són els mons perduts, primer
un situat sota les aigües d'un llac peruà i després
un món viking a l'àrtic, i Bradford és acompanyat
pel seu amic Sandy Sanderson, el professor Salisbury, arqueòleg,
i la seva filla June. A l'aventura següent, contra un robot que vol
dominar el planeta, apreixerà el científic Kala Kopak descubridor
d'un aparell que permet canviar la mida dels objectes cosa que permetrà
als protagonistes viatjar a l'univers de l'àtom. A les planxes
dominicals Brick viatja al centre de la Terra acompanyat del professor
Horatio Southern i la seva filla April. Les diverses edicions en altres
paisos no sempre han respectat els noms del personatges i, a vegades,
han creat confusió sobre la seva identitat real.
L'invent del professor Kala Kopak, una especie de baldufa que permet al
protagonista i als seus acompanyants viatjar a través del temps
i de l'espai no es distingeix de la cronoesfera inventada pel professor
Southern i batejada com a Time Top. Les possibilitats de la màquina,
o de les màquines, permeten els protagonistes tant aviat viure
a l'interior d'una moneda i descobrir els secrets del món de l'àtom
com visitar l'antic Egipte faraònic, la prehistòria, el
món del futur dominat per robots gegants i d'incomptables planetes
i racons de l'univers conegut. Primer William Ritt i, despres Gray, per
causes de salut van abandonar, successivament, strips i sundays. Paul
Norris es feia càrrec, com a dibuixant, de les tires diàries,
l'any 1952, i, de les planxes dominicals el 1957. Sota la seva influència
la sèrie va anar perdent el seu tó fantàstic i va
anar augmentant la seva vessant de ciènia-ficció.
|