BRIGADA
VERHOEVEN és l'adaptació al format còmic de les
novel·les de Pierre Lemaitre el protagonista de les quals, el
comandant Camille Verhoeven, és un nan acomplexat però
amb una intel·ligència força superior a la normal.
Està clar que, ateses les característiques físiques
del protagonista, no veuren aquí allò tant habitual en
d'altres sèries de persecucions per carrers o edificis i baralles
a cops de puny. Resoldre els casos és, per Verhoeven, abans que
res fer servir el cervell per entendre les raons del delinqüent.
També pot sorprendre que el seu equip
estigui format només per tres discrets inspectors i no surti
la pila d'agents uniformats a que ens han acostumat, sobretot, les sèries
televisives.
LOS
GUERREROS DE DIOS és una sèrie en cinc volums que té
lloc a França en el moment que la reforma calvinista divideix
els ciutadans en enfrontaments violents que acabaran provocant un de
les guerres de religió més sagnats que ha viscut Europa.
La
sèrie no pretén ser en cap moment un llibre d'història
però barreja els protagonistes inventats pel guionista amb personatges
i fets reals de maera rigorosa que al mateix temps vol ser didàctica.
Si
cadascun dels àlbums es llegeix amb interès cal arribar
al darrer per torbar-se amb una obra realment excepcional. Les escenes
impressionants de la Nit de sant Bartomeu no fan més que anticipar
un final esglaiador. Un final que els lectors que ho fan en castellà
podran llegir en el darrer dels dos integrals publicats per Ponent Mon.
AMORS
FRÀGILS és una magnífica sèrie ambientada
a l'Alemanya dels anys trenta i quaranta que segueix la vida d'uns joves
que transcorre de manera paral·lela al sorgiment i desenvolupament
del nazisme en aquest país. La història comença
al sud de França el juny de 1942 però poques pàgines
més endavant la narració fa un salt enrere per situar-nos
a Berlín -any 1932- a l'iniciï del relat.
El còmic deixa clar que si el nazisme va triomfar és perquè
la seva ideologia estava profundament arrelada en el pensament i comportament
de la majoria de les classes acomodades alemanyes. El comportament de
personatges com els pares de Mahner o Gustav Floher l'amic d'ells deixen
clar com es pot opinar sobre Hitler passant de l'escepticisme de la
seva política a l'entusiasme total cap la seva persona.
Si
el guions son excel·lents no podem dir menys dels dibuixos de
Beuriot. Uns dibuixos quasi de línea clara amb una gran documentació
dels llocs que dibuixa i uns color que no fan més que destacar,
si cap, la nitidesa de les planxes. Llàstima que Editorial Rosell
només s'hagin publicat el dos primers episodis recollits en un
sol volum en castellà. Cap
editor s'ha atrevit a treure una versió en català; la
visió dels editors del nostre país és una mica
miop per dir-ho de manera suau.