EL COYOTE
Autors: José Mallorquí (guions) i Francisco Batet (dibuixos)
Lloc i data d'aparició: Espanya, 1947. Revista EL COYOTE
 

A l'any 1944, quasi tot Europa estava assolada per la Segona Guerra Mundial. La majoria dels països amb una forta producció de còmics, estaven combaten. A Espanya, però, començaven a manifestar-se de manera molt precària les simpaties que molts dibuixants - alguns d'ells havien lluitat al costat republicà - tenien cap al costat dels aliats i sobre tot dels nord-americans. No és d'estranyar, doncs, que els primers còmics de temàtica western produïts a Europa fossin fets a aquí. L'Editorial Valenciana comença la publicació d'EL PEQUEÑO LUCHADOR amb guió de Pedro Quesada i dibuixos de Manuel Gago. D'aquest mateix any són també obres tant estimables com PISTOL JIM de Carlos freixes i DICK NORTON de Juan García Iranzo. L'any 1946 l'editorial Marco publica una sèrie de 24 quaderns, EL PUMA, amb guió i dibuixos de Boixcar que serà continuada en dues noves sèries signades per Artés i Martínez. La sèrie més important, però, és la Francisco Batet i José Mallorquí. EL COYOTE, publicat originalment en forma de novel·les, és una mena d'adaptació modernitzada de la novel·la El Zorro. Cesar de Echagüe és un ric propietari californià que amaga la seva personalitat sota una màscara d'indolència, mandra, efeminament i col·laboracionisme per poder lluitar, disfressat amb una màscara i vestit mexicà, contra l'opressor del Nord. No tots els anglosaxons, però, són dolents i El Coyote només castiga a qui fa abús del poder. La extraordinària qualitat dels dibuixos de Batet han col·locat EL COYOTE en un lloc d'honor de la història del còmic. Tanmateix les seves aventures és veuen llastrades per la simplicitat dels guions - les primeres aventures es completaven en unes poques pàgines - que no foren capaços de recollir la riquesa del personatge de les novel·les de Mallorquí, la profunditat dels diàlegs, la seva filosofia i el seu sentit de l'humor. Probablement això només hagués estat possible en una sèrie més llarga.

El món del còmic
Toni Segarra