De Jack London i Carlos Giménez
Revista TOTEM núm 23.
Editorial NUEVA FRONTERA
Els
lectors de TREBALL coneixen ja molt bé Carlos Gimenez per la publicació
de "Paracuellos". Ara la revist TOTEM presenta la seva darrera
obraque, no cal dir-ho, recomanem especialment.
En
la bibliografia d'aquest dibuixnt podem distingir dues línies clarament
diferenciades. Una, la que podríem qualificar de clàssica,
en la qual les historietes narrades responen plenament als conceptes tradicionals
en el còmic. Delta 99 i Dani Futuro serien les obres més
representatives d'aquesta tendència entre les conegudes pels lectors
espanyols. L'altre és la via testimonial que marca al mateix temps
el seu compromís polític, però també un canvi
d'estil tant en el dibuix -més estilitzat- com en el plantejament
gràfic -historietes completes de dues pàgines, encara que
entre elles hi hagi una mena de contonuïtat. En aquesta via, a més
a més de Paracuellos, hi trobem Barrio, Mano a mano, España,una,
etcètera.
Hi
ha, però, a més a més, alló que podríem
denominar la tercera via de Carlos Giménez. Aquesta és la
de les adaptacions literàries, totes elles petites o grans obres
mestres, com aquell Réquiem por un campesino español, homenatge
a Ramon Sénder, o l'adaptació d'una novel·la de Brian
Aldis que porta el nom de Hom.
Dins
aquesta tercera via podem situar l'obra que ara comentem i que constitueix
el testimoni de l'admiració que Giménez sent per Jack London.
Possiblement sorprendrà, en primer lloc, de Koolau, la extraordinària
mestria del dibuixant, tant en la composició gràfica, amb
ua forta influència d'Hugo Pratt i d'una duresa inhabitual en ell,
com en la planificació i en el muntatge, que responen en cada un
dels episodis a una etructura narrativa perfectament adequada a les unitats
clàssiques en el teatre.
Koolau
és la història d'una resistència armada, és
un cant contra el colonialisme a favor del Tercer Món, i una lliçó
política, coses totes elles que caal "llegir" en els
molts silencisde l'obra. Cal donar les gràcies a Carlos Giménez
per la realització d'aquest còmic extraordinari.
TONI
SEGARRA
Article publicat a TREBALL el dia 24 de gener de 1980
|